איך לרשום סימן מסחר?

מאת: אסף נעים, עו”ד

דיני סימני המסחר בישראל מוסדרים כיום תחת פקודת סימני המסחר, התקנות הנגזרות ממנה, ומהנוהג והפרקטיקה.

הליך העריכה, ההכנה וההגשה של בקשה לרישום סימן מסחר הינו הליך מורכב והאמור להלן אינו מתיימר להחליף פנייה למומחה.  השתדלנו לשים דגשים ולהעמיד דברים על דיוקם, לאור הניסיון שצברה הפירמה בפגישותיה הרבות עם קהל הלקוחות.  

בשורות הבאות ננסה להציג בפני המעוניין להגיש בקשה לרישום סימן מסחר בישראל, את התהליך בו הוא עומד להתחיל.  ברור הוא כי כל מקרה יידון לגופו, אולם האמור להלן משקף את הצפוי לאדם שהגיש את בקשתו הראשונית בישראל.   

שלב מקדים – יש לתכנן מראש מהן הסחורות והשירותים עבורן מבוקש הסימן: מטרתו של סימן מסחר הינו לאפשר לסוחר כלשהו, לבדל את מוצריו מכל המוצרים האחרים המתחרים באמצעות שם/סימן/דמות כלשהי.  כך שכאשר קהל הצרכנים יתקל באותו השם/סימן/דמות באותם סוגי מוצרים הנמכרים ע”י הסוחר הוא יידע לקשר את המוצר לסוחר.

על כן כאשר מבקשים לרשום סימן מסחר יש להחליט מה המוצרים שישאו את סימן המסחר ולפרטם ברשימה.

שלב אופציונלי – חיפוש מקדים: רישום סימן מסחר הינו רישום מדינתי הכולל סימנים שמקורם בישראל וכאלו זרים שבעליהם מבקשים להגן עליהם גם במדינת ישראל.  כך שרצוי בכדי למנוע הוצאות מיותרות לשווא, לערוך חיפוש מקדים לבחון האם השם המבוקש כבר מצוי בשימוש/הוגש או נרשם ע”י צד ג’ שרכש בו זכויות בתום לב.  חבל להגיע להליך הבחינה ולגלות כי לאחר שהושקע התשלום בהכנה ובהגשה, צד ג’ רכש זכויות בסימן בתום לב לפני זמן רב.

ככל חיפוש יש לציין כי על אף שחיפוש נעשה באופן ובשקדנות הראויים, יש להבין כי חיפוש הינו כלי חשוב אך אינו אבסולוטי. 

שלב ראשון – עריכת הבקשה:

בעת עריכת הבקשה יש לציין את הפרטים הבאים:

פרטי המבקש, מהות הסימן מהבוקש (האם מילים או לוגו מעוצב), הסחורות או השירותים שאמורים להימכר תחת הסימן. במידה והסימן מעוצב, יש להעביר למשרדנו עותק אלקטרוני של הסימן ברזולוציה גבוהה (JPG ולא מעבר ל-500kb).

שלב שני – הגשה: לאחר שלב העריכה תוגש הבקשה למחלקת סימני מסחר ברשות הפטנטים ולאחר כ-3-4 שבועות מעת הגשת הבקשה  אמורה מחלקת סימני המסחר להנפיק למבקש באמצעות בא כוחו אישור רישמי המעיד על עצם הגשתה של הבקשה.

שימו לב, אישור זה מכיל שני נתונים חשובים:  המס”ד שניתן לבקשה ותאריך ההגשה של הבקשה.

שלב שלישי – ההגעה לבחינה: עם הגשת הבקשה תיכנס הבקשה לתור הבקשות הממתינות.  כיום עומד התור על כ-10-12 חודשים מתאריך ההגשה.  עם הגעת הבקשה לתורה, תשלח מחלקת סימני המסחר למגיש או לבא כוחו את דו”ח הבוחן.

בשלב זה, במידה והבוחן מעלה השגות מתקיים דין ודברים בין הצדדים, עד למיצוי ההליך.  עם תום ההליך ובמידה והבוחן יחליט לקבל את הבקשה לרישום, תישלח אל המבקש הודעה המעידה על קיבול הבקשה.

שלב רביעי ואחרון – קיבול הבקשה, פרסומה והנפקת תעודת הרישום:

לאחר כחודש וחצי מעת הוצאת הודעת הקיבול, תפורסם הבקשה ביומן סימני המסחר.

במידה ולא מוגשת התנגדות לרישום סימן המסחר, תירשם הבקשה ותונפק תעודת הרישום.

אנו תקווה כי הפירוט הנ”ל, יהא לעזר לציבור הקוראים.  בכל מקרה, אין בהאמור לעיל בכדי להוות תחליף ליעוץ משפטי ואין להסתמך עליו בשום צורה שהיא בלא פנייה לגורם המתמחה בתחום.

לשאלות נוספות ולשאלות פרטניות יש לפנות למחלקת סימני המסחר שלנו.  נשמח לעמוד לרשותכם.

Accessibility Toolbar