איך לרשום מדגם?

מאת: אסף נעים, עו”ד

דיני המדגמים בישראל מוסדרים כיום תחת פקודת הפטנטים והמדגמים, התקנות הנגזרות ממנה, ומהנוהג והפרקטיקה.

הליך העריכה, ההכנה וההגשה של בקשה לרישום מדגם הינו הליך פשוט יחסית אך יש לבצעו במדויק להשגת ההגנה המקסימלית., על כן יובהר כי האמור להלן אינו מתיימר להחליף פנייה למומחה.  השתדלנו לשים דגשים ולהעמיד דברים על דיוקם, לאור הניסיון שצברה הפירמה בפגישותיה הרבות עם קהל לקוחותיה

בשורות הבאות ננסה להציג בפני המעוניין להגיש בקשה לרישום מדגם בישראל, את התהליך בו הוא עומד להתחיל.  ברור הוא כי כל מקרה יידוןלגופו, אולם האמור להלן משקף את הצפוי לאדם שהגיש את בקשתו הראשונית בישראל.

שלב מקדים – יש לגשת לשלב הרישום רק כשהממציא מצא בשלבי הסיום של תכנון העיצוב של המוצר התעשייתי: כאמור במאמרנו הקודם, רישום המדגם מטרתו להגן על עיצוב תעשיתי כלשהו העומד בדרישת הדין.  חשוב להבין כי הגנתו של מדגם, נגזרת מעיצובוומהסתכלות על המדגם, על כן חשוב ביותר כי מה שיוגש לרשם המדגמים ישקף נאמנה את העיצוב בפועל.

שלב אופציונלי – חיפוש מקדים: רישום מדגם הינו רישום מדינתי הכולל מדגמים שמקורם בישראל וכאלו זרים שבעליהם מבקשים להגן עליהם גם במדינת ישראל.  כך שרצוי בכדי למנוע הוצאות מיותרות לשווא, לערוך חיפוש מקדים לבחון האם העיצוב המבוקש כבר מצוי בשימוש/הוגש או נרשם ע”י צד ג’ שרכש בו זכויות בתום לב.  חבל להגיע להליך הבחינהולגלות כי לאחר שהושקע התשלום בהכנה ובהגשה, צד ג’ רכש זכויות בסימן בתום לב לפני זמן רב.

ככל חיפוש יש לציין כי על אף שחיפוש נעשה באופן ובשקדנות הראויים, יש להבין כי חיפוש הינו כלי חשוב אך אינו אבסולוטי.

שלב ראשון – עריכת הבקשה:
בעת עריכת הבקשה יש לציין את הפרטים הבאים:

פרטי המבקש, ושרטוטים של המדגם התעשייתי.  חשוב להבין כי היקף ההגנה של המדגם, יגזר כמעט לחלוטין מהשרטוטים שצורפו לבקשה, לכן חשוב ביותר כי השרטוטים ייערכו עפ”י דרישות הדין השונות וע”י מומחה הבקיא בתחום.

שלב שני – הגשה:
לאחר שלב העריכה תוגש הבקשה למחלקת המדגמים ברשות הפטנטים ולאחר כ-3-4 שבועות מעת הגשת הבקשה  אמורה מחלקת המדגמים להנפיק למבקש באמצעות בא כוחו אישור רישמי המעיד על עצם הגשתה של הבקשה.
שימו לב, אישור זה מכיל שני נתונים חשובים:  המספר הסידורי שניתן לבקשהותאריך ההגשה של הבקשה.

שלב שלישי – ההגעה לבחינה:
עם הגשת הבקשה תיכנס הבקשה לתור הבקשות הממתינות.  כיום עומד התור על כ-6-10 חודשים מתאריך ההגשה.  עם הגעת הבקשה לתורה, תשלחמחלקת המדגמים למגיש או לבא כוחו את דו”ח הבוחן.
בשלב זה, במידה והבוחן מעלה השגות מתקיים דין ודברים בין הצדדים, עד למיצוי ההליך.  עם תום ההליך ובמידה והבוחן יחליט לקבל את הבקשה לרישום, תישלח אל המבקש הודעה המעידה על קיבול הבקשה.

שלב רביעי ואחרון – קיבול הבקשהפרסומה והנפקת תעודת הרישום:
לאחר קבלת הודעת הקיבול על המבקש למל דרישות פורמליות נוספות ולשלם את דמי הפרסום.  לאחר סיום הליכים אלו, תפורסם הבקשה בחלקה ביומן סימניהמסחר.
במידה ולא מוגשת התנגדות לרישום המדגם, תירשם הבקשה ותונפק תעודתהרישום.
אנו תקווה כי הפירוט הנ”ל, יהא לעזר לציבור הקוראים.  בכל מקרה, אין באמור לעיל בכדי להוות תחליף ליעוץ משפטי ואין להסתמך עליו בשום צורה שהיא בלאפנייה לגורם המתמחה בתחום.

לשאלות נוספות ולשאלות פרטניות יש לפנות למחלקת המדגמים שלנו.  נשמח לעמוד לרשותכם.

Accessibility Toolbar